(071) 783 33 41

Sty

28

Jak Zorganizować Stanowisko Pracy?

Otoczenie w pracy ma ogromny wpływ na efektywność tego co robimy, zwłaszcza na to w jakim stopniu skupiamy się na wykonywanej czynności. Ma także ono bardzo duże oddziaływanie na stan zdrowia. Odpowiednią organizacją stanowiska pracy zajmuje się ergonomia, warto zapoznać się z jej zagadnieniami, aby praca była efektywna i nie odbiła się na zdrowiu. Warto wiedzieć na co należy zwrócić uwagę, aby przestrzeń wokół nas nie działała rozpraszająco, ale była jak najlepiej dostosowana do naszych potrzeb i wymagań. Ponieważ bałagan i przypadkowe miejsce przedmiotów może duże znaczenie na obniżenie wydajność pracownika. Jak tego uniknąć? Oto kilka naszych porad.

docelowo

Pierwszym takim ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest fotel, który jest jednym z głównych elementów mających bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Powinien on zapewniać wygodną pozycję ciała oraz swobodę ruchów, dlatego powinien być wyposażony w regulację wysokości siedziska, tak aby podczas siedzenia kąt między udami a łydkami wynosił 90°. Ważne są także regulacje pochylenia oparcia oraz ustawienia podłokietników, gdzie warto zwrócić uwagę na regulację 3D, czyli w trzech wymiarach. Ustawiając podłokietniki należy zwrócić uwagę na to, aby ręce były ułożone naturalnie, a kąt pomiędzy ramionami a przedramionami wynosił co najmniej 90°. Dobrze jest, jeżeli krzesło posiada regulację odcinka lędźwiowego, co daje plecom dużo lepsze podparcie. Warto także zastanowić się nad głównym mechanizmem krzesła, czy posiada opcję bujania i co najważniejsze, czy jest dobrej jakości, żeby po chwili używania nie krzesło rozpadło się. Jeszcze jedną ważną sprawą jest wyprofilowanie oparcia oraz siedziska, które powinny być dopasowane do naturalnych kształtów naszego ciała.

Drugą ważną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest biurko, które powinno być na tyle duże, aby wszystkie potrzebne przedmioty znajdowały się w zasięgu ręki, a jednocześnie nie za duże, aby nie wstając można było wszystko dosięgnąć. Dobrze jest, jeżeli biurko ma możliwość regulacji wysokości, dzięki czemu można je dopasować do osób o różnym wzroście, a także pracować nie tylko na siedząco ale i na stojąco. Żeby zapobiegać tworzeniu się bałaganu na stanowisku pracy, warto przyporządkować każdej rzeczy odpowiednie miejsce, a także zaopatrzyć się w biurko z dodatkowymi szafkami czy szufladami lub dodatkowo je dokupić i postawić przy biurku.

Pod biurkiem można postawić również podnóżek, ustawiony pod odpowiednim kątem (maksymalnie 15°), tak aby stopy opierając się na nim były położone możliwie płasko i naturalnie. W ten sposób całe nogi będą mogły odpoczywać.

Ustawiając monitor należy pamiętać aby stał on w odległości 40-75 cm od twarzy, czyli mniej więcej tyle co na wyciągnięcie ręki. Kąt obserwacji ekranu, czyli tego pod jakim kątem patrzymy na monitor powinien wynosić około 20°-50° w dół od linii poziomej poprowadzonej na wysokości oczu. Dzięki temu oczy będą się mniej męczyć, a mięśnie szyi nie będą tak bardzo obciążone.

Kolejnym istotnym elementem podczas organizacji miejsca pracy jest ilość źródeł, natężenie oraz barwa światła, a także wysokość z jakiej ono pada. Przede wszystkim chodzi o to, aby oczy się nie męczyły, a wzrok nie pogarszał. Mało kto wie, ale złe ustawienie światła może prowadzić do irytacji, a także do dekoncentracji oraz problemów zdrowotnych. W miarę możliwości należy w jak największym stopniu korzystać ze światła naturalnego, które jest najzdrowsze dla naszych oczu. W takim wypadku biurko powinno stać pod oknem, jednak jeżeli nie ma takiej możliwości, należy zadbać o odpowiednie doświetlenie stanowiska pracy przy pomocy światła sztucznego, przyjaznego dla oczu. Jeżeli chodzi o żarówki, to na chwilę obecną najlepiej sprawdzają się żarówki LED, które są tanie w eksploatacji, a także sprawdzają się o każdej porze dnia. Światło nie może być ustawione za monitorem, nie może także padać bezpośrednio na ekran, ponieważ wtedy tworzą się odblaski męczące wzrok. Najlepiej jeżeli światło znajduje się z boku lub nad pracownikiem.

Inną ważną sprawą dotyczącą organizacji otoczenia pracy jest temperatura w biurze, o której poziom dba klimatyzacja. Jednak nie zawsze działa ona sprawnie oraz nie wszyscy dobrze na nią reagują. Polskie prawo mówi, że minimalna temperatura w miejscu pracy powinna wynosić 18°C. Jednak dla niektórych może to być za mało. Jeżeli temperatura nie będzie dobrze dopasowana, może się okazać, że duża część biura cierpi na przewlekłe przeziębienie. Klimatyzacja nie powinna także wiać prosto na pracownika, ponieważ może to bardzo poważnie odbić się na jego zdrowiu. Najważniejsze jest aby klimatyzacja była sprawna, czysta i utrzymana w dobrym stanie, wtedy jeżeli będzie ustawiona na optymalną temperaturę 21-22°C, będzie sprzyjać skupieniu podczas pracy.

Ostatnim elementem sprawiającym, że biuro staje się bardziej przyjazne dla pracowników są rośliny. Zdziwiony? Tak, to właśnie one poprawiają samopoczucie pracowników, a kolor zielony, odświeża spojrzenie i daje wytchnienie oczom. Dodatkowo poprawiają one jakość powietrza, oczyszczając je, jest to także sposób na umilenie przestrzeni, wprowadzenie do niej przyjemnego akcentu. 😉

newsletter

Imię (wymagane)

Firma

Adres email (wymagane)