(071) 783 33 41

Zorganizuj biuro

Nawet najciekawsze zadanie, wykonywane w źle zorganizowanej przestrzeni szybko się znudzi, a wykonywana praca okaże się mniej wydajna. W konsekwencji może to prowadzić do pogorszenia się kondycji fizycznej, a nawet psychicznej.
Co zatem zrobić, aby tego uniknąć?

1. Wymagania dotyczące pomieszczeń
Projektując przestrzeń biurową należy pamiętać przede wszystkim o dostosowaniu jej do rodzaju wykonywanej pracy, wykorzystywanego sprzętu czy liczby pracowników.
Są jednak pewne ogólne normy, którymi można się sugerować, oto najważniejsze z nich:

  • Powierzchnia – na każdego pracownika, przebywającego w pomieszczeniu powyżej 4 godzin, powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi,

  • Wysokość pomieszczeń – przy stałej pracy, trwającej powyżej 4 godzin,  nie powinna być mniejsza niż 3 m ( poniżej 4 godzin dopuszcza się 2,2 m),

  • Temperatura – nie powinna spadać poniżej 18°C. (najlepsze samopoczucie przy pracy biurowej zapewnia temperatura w przedziale 20-24° C.) Dodatkowo zaleca się odpowiednią wentylację lub klimatyzację – strumień powietrza nie powinien być jednak skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy,

  • Oświetlenie – pomieszczenie powinno być oświetlanie światłem dziennym, wspomaganym w razie potrzeby również sztucznym,

  • Rozmieszczenie stanowisk pracy– pomieszczenie podzielone na strefy – tzw. boksy – najlepiej sprawdzają się przy prostej, dość rutynowej pracy, gdzie potrzebny jest stały kontakt pomiędzy stanowiskami ( takie rozwiązanie nie sprawdzi się natomiast w pracy wymagającej twórczości i kreatywności). Stanowiska powinny być zachowane w takim układzie, aby zapewnić swobodne dojście oraz bezkolizyjne przemieszczanie się pracowników po przestrzeni biurowej. Zatem szerokość przejścia w biurach powinna być nie mniejsza niż 75 cm, a przy ruchu dwukierunkowym 100 cm.

2. Wymagania dotyczące stanowiska biurowego
Organizując miejsce pracy należy również pamiętać o charakterze wykonywanej pracy. Warto wydzielić przestrzeń w taki sposób, aby mieć poczucie „własnego miejsca”. To my będziemy pracować na danej przestrzeni i warto by powierzchnię dla materiałów, narzędzi jak i miejsca wolnego zorganizować indywidualnie do naszych potrzeb i tak by potem pracowało nam się wygodnie i co najważniejsze efektywniej.

W organizacji miejsca pracy warto wykorzystać 5 następujących kroków:

KROK 1: Wyeliminuj rzeczy zbędne

Czyli usuń wszystko to co jest zbędne – nieużywane już dokumenty, książki, czy korespondencję. Ogranicz również pamiątki czy rzeczy osobiste – zdecydowanie wystarczy 1-2 ramki ze zdjęciami bliskich osób.

Zasada ta dotyczy nie tylko samego blatu biurka, ale również pozostałych mebli, a także ścian.

KROK 2: Uwzględnij ergonomię

Najbardziej popularna zasada brzmi: to, z czego korzystasz najczęściej, ustaw tak, abyś miał do tego jak najlepszy dostęp. Wykorzystując tę regułę można podzielić powierzchnię pracy w następujący sposób:

NIEWAŻNE, CZĘSTO WYKORZYSTYWANE

NIEWAŻNE, RZADKO WYKORZYSTYWANE

WAŻNE, CZĘSTO WYKORZYSTYWANE

WAŻNE , RZADKO WYKORZYSTYWANE

avatar-wspołpracownikiem-człowiek_318-961

KROK 3: Zadbaj o odpowiednią wielkość biurka

Dostosuj ją do własnych potrzeb. Jeżeli Twoja praca wymaga dużego sprzętu, wielu elementów – zadbaj o to, by powierzchnia Twojego biurka była na tyle duża, aby zmieścić na niej niezbędne rzeczy.

KROK 4: Oświetlenie

  • Światło naturalne – najbardziej optymalne warunki dostarczy nam okno z lewej strony biurka. W przypadku okna z prawej strony (wyjątek stanowią oczywiście ludzie leworęczni) będzie tworzył się cień podczas pisania. Niekomfortowa sytuacja to również światło padające zza pleców, odbijające się w monitorze, jak również naprzeciwko biurka – może oślepiać, a widok za oknem może nas rozpraszać.

  • Sztuczne oświetlenie – najbardziej optymalne jest oświetlenie o jasnej i ciepłej barwie.

KROK 5: Wygoda przede wszystkim

Zasada jest prosta – nawet najdrobniejszy, ale drażniący nas szczegół jest w stanie wyprowadzić z równowagi- jeżeli więc masz niewygodną myszkę, lub zbyt małą klawiaturę, wymień je ! Poprawi to Twój komfort i nastawienie do pracy. Mówiąc o wygodnie nie można zapomnieć o wygodnym i dobrze dopasowanym fotelu. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś zapraszamy do zapoznania się z poprzednim artykułem, czyli ”IDEALNY FOTEL BIUROWY”

Wygoda w największym stopniu dotyczy krzesła na którym siedzisz. Większość z nas spędza w pozycji siedzącej kilkanaście godzin dziennie więc warto zadbać o wygodne krzesło. Pisząc wygodne bynajmniej nie mam na myśli rozkładanego fotela, w którym jest tak miękko że po 5 minutach można zasnąć.

newsletter

Imię (wymagane)

Firma

Adres email (wymagane)